Je eigen bedrijfsmagazine: bereikbaarder dan je denkt
Een eigen bedrijfsmagazine spreekt tot de verbeelding. Toch blijft het bij veel bedrijven alleen maar bij goede voornemens. Ook bij jou? Misschien omdat je twijfelt over wat er in zo’n bedrijfsmagazine moet staan. Omdat het duur zou zijn. Omdat het een proces is waar je geen zicht op krijgt. Tijd om daar verandering in te brengen: hoe ga je van idee naar gedrukt exemplaar?
1. Bepaal je (doel)publiek
Geen idee waarover je het zal hebben in je eigen bedrijfsmagazine? Of heb je duizend-en-een ideeën, maar geen duizend-en-een pagina’s?
In welk scenario je ook zit: zet een paar stappen terug. Waarom wil je dat magazine uitgeven? Wat wil je ermee bereiken?
Vijf typische doelen:
Meer klanten
Meer sollicitanten
Cross selling bij je bestaande klanten
Interne informatie laten doorstromen
Je bedrijfscultuur versterken
Er is trouwens geen enkele reden waarom je je tot één doel zou moeten beperken. Maar het is wél belangrijk dat je dat doel of die doelen scherpstelt. Omdat van daaruit je doelpubliek volgt.
Als je je doel en doelpubliek hebt, ben je weer een stap dichter bij het juiste antwoord op de vraag Wat zet ik in zo’n bedrijfsmagazine? Want dat antwoord is gestuurd vanuit jouw lezer.
2. Denk vanuit je lezer
Doelen scherpgesteld. Een zicht op je lezerspubliek.
Stel je die lezer dan voor, bladerend door je magazine. Welke artikels trekken zijn aandacht? Welke pagina’s neemt hij in detail door?
Denk niet alleen vanuit Wat wil ik vertellen? Maar zet je lezer op de eerste plaats: Wat wil die graag weten? Zoek naar de overlap tussen die twee vragen.
Een voorbeeldje. Een klant slaat dat lange artikel over je sollicitatieprocedure gewoon over. Die is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in een overzicht van al je vacatures of de foto’s van je laatste personeelsfeestje. Een sollicitant wél.
Het gaat ook verder dan wat je vertelt. Het gaat er ook om hoe je het vertelt.
Stel, je maakt een bedrijfsmagazine met als doel meer sollicitanten aan te trekken.
Scenario A: je werkt voor een machinebouwer en mikt op ingenieurs.
Scenario B: je werkt voor een architectenbureau en mikt op interieurarchitecten.
Ook al is het nooit zwart-wit en ook al zijn clichés vaak dooddoeners: kunnen we het erover eens zijn dat dit twee andere types van mensen zijn? Die op een andere manier naar de wereld om zich heen kijken? Zijn we het erover eens dat die interieurarchitect gevoeliger gaat zijn voor mooie beelden, terwijl die ingenieur feitelijker zal zijn?
Allebei toekomstige sollicitanten. Maar toch twee totaal andere magazines. Naar inhoud én vormgeving toe.
3. Laat je centen renderen
Een bedrijfsmagazine kost geld. Maar het hoeft niet duur te zijn. Zeker niet als je slim bent én het hele plaatje ziet.
Je hebt nu een eerste zicht op de inhoud van je bedrijfsmagazine. Tijd om te kijken welk materiaal al beschikbaar is.
Vorig jaar een toffe productfotoshoot laten doen? Of een reportage achter de schermen? Hergebruiken. Toffe infographics laten maken? Recycleer ze. Paar fijne blogs geschreven of laten schrijven? Turn ze om naar tekst die werkt op papier.
Door beschikbare content opnieuw in te zetten, win je drie keer:
Je laat die vroegere investeringen nog eens renderen.
Je hebt een eerste basis waarop je kan verder werken.
Je houdt meer centen over om te investeren in nieuwe content.
Die nieuwe content kan je dan op zijn beurt ook dubbel laten renderen. Dat klantverhaal dat je speciaal voor je magazine laat schrijven? Plaats het daarna door op je website. De fotoshoot van je medewerkers? Perfect als beeldmateriaal voor je volgende posts op je social media.
Bonustip: maak de digitale versie van je magazine downloadbaar. In ruil voor een e-mailadres. Zo wordt je bedrijfsmagazine ook een conversiepunt.
4. Bepaal hoeveel effort je in je bedrijfsmagazine steekt
Een magazine hoeft dus niet zo duur te zijn als jij misschien denkt. En het hoeft ook helemaal niet zoveel werk te zijn. Misschien kijk je op tegen al dat geregel en gestress. Of maak je je zorgen dat het te veel uren gaat opslokken.
Maak voor jezelf een eerlijke afweging tussen de uren en de inspanning om het zelf te doen. En wat het je kost om een marketingbureau onder de arm te nemen.
Maak vervolgens duidelijke afspraken met dat bureau: wie doet wat? Wat verwacht jij dat ze jou uit handen nemen? Wat wil je zelf doen?
Wij werken op verschillende manieren samen met onze klanten. Sommige hebben een bestaande structuur voor hun magazine. Die leveren teksten aan en regelen de fotografie, wij doen eindredactie en lay-out.
Voor anderen doen wij echt alles. Van formatbepaling, onderwerpen voorstellen, over interviews tot de de lay-out en de afspraken met de drukker.
Een laatste tip om af te sluiten. Omdat het specifiek gaat over jouw eerste bedrijfsmagazine: kies een bureau dat ervaring heeft met het opstarten van magazines. Want dat is een andere stiel dan verder bouwen op wat er al is…
De eerste stap naar je eigen bedrijfsmagazine
Op zoek naar nog meer tips en tricks? Bekijk dan onderstaande Explivisie. Of maak nu een afspraak. Dan zetten we samen de eerste stap.
NEWSLETTER
Read more toLearn more
Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.