5 marketingtools waar jouw kmo niet langer zonder kan

Vraag tien kmo’s hoe ze hun marketingstromen organiseren en je krijgt vaak twee uitersten. Ofwel staat alles in een Excel-file verzameld en primeert het buikgevoel. Ofwel zetten kmo’s een veelvoud aan marketingtools in die elkaar meer tegenwerken dan versterken. Onze boodschap? Keep it simple: een handvol bouwstenen volstaat om blijvend het verschil te maken. 

Nog te veel kmo’s laten zich vangen

De achterliggende bedoeling is goed: de marketing voor je bedrijf zo efficiënt mogelijk stroomlijnen richting succesvolle sales. Maar met een ondoordachte aanpak rond je marketingtools bereik je net het omgekeerde: 

  • Te veel losse, onsamenhangende tools kunnen leiden tot integratieproblemen 
  • Niemand ontfermt zich over al die versnipperde data: wie verzamelt, interpreteert en zet ze om naar actiepunten?  
  • Dure platformen blijken te complex en worden verkeerd ingezet of amper nog gebruikt 
  • Je betaalt héél veel geld voor een platform op maat, terwijl er veel betaalbaardere plug&play-tools bestaan die flexibel mee kunnen groeien 

De superkrachten van een beperkte martech stack

Het goede nieuws: je hoeft geen gigantische cluster van tools uit te rollen om je marketinginspanningen optimaal te organiseren en maximaal te laten renderen. Hou je martech stack beperkt. Met de volgende vijf fundamenten heb je al het nodige in handen: 

1. Een performant CRM-systeem

Je CRM-platform is meer dan alleen de opslagplaats van al jouw klant- en prospectgegevens. Het is je navigator doorheen je hele marketing- en salesproces. Je bouwt er relaties op, volgt er je sales opportunities op de voet en kunt er zelfs je klantencommunicatie personaliseren. Je mag dus gerust stellen dat je volledig blind vaart zonder CRM. 

2. E-mail en marketing automation

Marketingcommunicatie lukraak uitsturen naar je doelgroepen is niet meer van deze tijd. Met e-mail en marketing automation zet je vooraf een strategisch doordachte en geautomatiseerde flow op voor je nieuwsbrieven, nurture flows en campagnes. Inclusief systematische opvolging, zodat je (nieuwe) contacten warm kunt houden en meteen kunt bijsturen als dat nodig blijkt.

3. Content en social media management

Sterke content is heiliger dan ooit. Maar hoe meer kanalen je moet managen – vaak met een beperkt aantal handen – hoe moeilijker het wordt om je (potentiële) klanten ook effectief te raken met je content. Gelukkig bestaan er tal van tools die jouw posts helpen opmaken, inplannen, én hun impact meten en analyseren.

4. Analyticstools voor je website

Je website is je centrale hub. Maar een succesvolle website is meer dan de som van alle bezoekers. Welke (functie)profielen komen een kijkje nemen? Misschien wel concurrenten? Hoe vaak keren ze terug? En welke pagina’s of content leveren het meeste conversies, zoals contactnames of offerteaanvragen, op? Analyticsplatformen, eventueel in combinatie met dashboards of SEO/GEO-tools, bieden je al deze inzichten.

5. Rapporteringstools en dashboards

Dé plek waar al je marketing- en salesdata samenkomen. Dashboards gieten alle relevante data in een duidelijk overzicht, zodat jij de nodige conclusies kunt trekken. Rapporteringstools helpen je om de boodschap tot slot duidelijk over te brengen naar je klanten.  

De achterliggende bedoeling is goed: de marketing voor je bedrijf zo efficiënt mogelijk stroomlijnen richting succesvolle sales. Maar met een ondoordachte aanpak rond je marketingtools bereik je net het omgekeerde: enorm veel onduidelijkheid.

Onze 3 outstanding tips

Samengevat: met een sterk CRM-platform, een eenvoudige mailingtool en een duidelijk overzicht over je data kom je al heel ver. Size doesn’t matter als het op marketingtools aankomt voor jouw kmo. Wat wél het verschil maakt: 

  • Begin klein, denk groot: stel een beperkt pakket van essentiële, schaalbare marketingtools samen 
  • Integratie is key: kies voor tools die met elkaar kunnen samenwerken en communiceren, zoals je CRM met je mailingtool 
  • Train je teamleden: zet de meest geschikte personen op iedere tool en leid ze op zodat ze alles uit de platformen leren halen 

Een klankbord nodig bij het uitkiezen van je marketingtools?

Of jouw bedrijf nu al werkt met een set van marketingtools of nog volledig achter de tekentafel zit: bij Expliciet hebben we ervaring in talloze platformen en systemen.   

Wij delen dus graag onze inzichten om jou het best mogelijke advies te geven. Zodat we straks snel en eenvoudig de koppeling maken met onze eigen marketingtools! Maak meteen een afspraak en we nodigen je met plezier uit op ons kantoor in Diepenbeek. 

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

Bekijk virtual office
View case
Show reel
Watch video