Werkdag plannen als een pro: meer doen in evenveel uren

Je werkdag is pas begonnen en toch loop je al achter de feiten aan. Wat je ook probeert, je hinkt altijd een stapje achterop. Herkenbaar? Efficiënt je werkdag plannen: ik reik je vier tips aan.

1. Begin je ochtend in de namiddag

Ik leg op het einde van mijn werkdag de basis voor een succesvolle ochtend. Dat is echt een routine geworden. Dan kijk ik wat er de volgende dag op het programma staat. Wat zijn de prioriteiten? Zijn er dingen die ik nu al in gang kan steken? Heb ik nog input nodig voor een bepaald project?

Dat geeft mij enorm veel rust. En maakt het verschil tussen een goede start of meteen vastlopen.

2. Verdeel je dag in (te) grote blokken

Ik geloof niet in een systeem waar je elk klein detail in je agenda plant. Ik noteer losse taken op een A4’tje en plan enkel de grote blokken in. Ik stel mezelf duidelijke doelen: voormiddag wil ik dat doen. Namiddag moet dat gebeuren.

Maar ik neem altijd marge. Ik voorzie altijd wat extra tijd voor die blokken. Want er komt toch altijd iets tussen: een snelle vraag, een onverwacht probleem… Als je je planning te vol steekt, loopt ze bij het minste in het honderd. Daar word je echt niet gelukkig van. Creëer daarom een beetje ademruimte voor jezelf.

3. Blaas niet uit, maar werk vooruit

Als het eens wat rustiger is, is het aanlokkelijk om even wat gas terug te nemen. Maar net dat zijn de momenten dat je vooruit kan werken. Wees proactief! Zo maak je die zware week die eraan komt een pak lichter.

Ik weet het: niet vanzelfsprekend… En soms durf ik ook eens te zondigen tegen deze regel. Maar toch: gewoon doen!

4. Werk een aanpak uit voor je mailbox

Voor mij is een goed gestructureerde mailbox essentieel voor een succesvolle dagplanning. Ik schreef er eerder al een blog over met tips en tricks.

Werkdag plannen als een pro!

Zie je? Een werkdag plannen hoeft niet moeilijk te zijn! Pas minstens één van mijn tips toe en je zal zien: je professionele leven wordt een pak makkelijker. Veel succes!

NEWSLETTER

Read more toLearn more

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor insights, advies en tips om via marketing jouw bedrijfsdoelen te halen.

"*" geeft vereiste velden aan

View case
Show reel
Watch video