Mooie leadjes duren meestal niet lang. Welke KPI’s werken wel?
Een lage CPL? Heerlijk. CPS onder controle? Love it. Maar wie marketinginspanningen enkel afmeet aan snelle salescijfers, is niet aan het bouwen. Die is aan het gokken. Want marketing draait om meer dan alleen scoren. Het draait om verleiden, verbinden, vertrouwen opbouwen met je doelpubliek. En het succes daarvan lees je pas echt af van een gezonde mix van KPI’s die wél zijn werk blijft doen.
Laat het niet bij een korte flirt blijven
Bij Expliciet geloven we in een uitgebalanceerde KPI-set. Een sterke mix van ijkpunten die het volledige marketingplaatje in kaart brengen, zowel op korte als op lange termijn.
Betekenisvolle impact creëren, doe je namelijk niet door de marketingstormram boven te halen. Impact vraagt inzicht. Understanding. Maar ook de nodige portie durf om verder te kijken dan de maandelijkse rapportering. Pas zo leg je de bouwstenen voor een langdurige marketingrelatie met je klanten.
De 3 die er samen écht toe doen
Brand Awareness
Brand awareness zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te roepen om gehoord te worden. Je merkt valt op en dat hopelijk op een goede manier. Dat heb je onder meer te danken aan kilometerslang binnenkomend verkeer op je website of je opgebouwde bereik op al je social mediakanalen.
Maar een grotere brand awareness kan ook aangevuurd worden door verzamelde earned media value. Denk aan positieve Google-reviews of aan uitgebreide media-aandacht dankzij een ijzersterke perscampagne.
Engagement
Geen bereik zonder respons. Geen sterk merk zonder interactie. Social engagement in de vorm van likes, shares, comments, kijkduur, … is en blijft een belangrijke waardemeter voor marketeers. Beschouw het als de digitale versie van direct oogcontact maken of de goedkeurende knik of de geruststellende glimlach tijdens een gesprek. En niet te vergeten: het is de brandstof der algoritmes. Welke social mediatrends je in 2025 zeker moet kennen om succes te boeken, ontdek je hier.
Sales
Marketing draait uiteindelijk om converteren en meestal ook verkopen. KPI’s als CPL, CPS of ROI vertellen uiteraard een belangrijk deel van het verhaal. Maar zoals we al stelden: alleen sturen op dergelijke parameters is een short-term fix. Tenzij het bijvoorbeeld deel uitmaakt van een specifieke marketingstrategie, zoals een heel doelgerichte campagne.
Bovendien is het zaak om je cijfers correct te interpreteren. Dat kan alleen door de juiste benchmarks te hanteren. Wist je dat we bij Expliciet onze eigen benchmarks opstellen en jaarlijks updaten op basis van specifieke klantendata? En dat zowel voor social advertising als voor search advertising?
Meet wat telt (en wat blijft plakken)
Kort samengevat: sales, brand awareness en engagement hebben elkaar nodig. De ene KPI doet de ander beter werken.
Ben je momenteel precies op zoek naar een marketingpartner die naast je leads ook je merk laat groeien? Let’s talk. We mixen graag de ideale marketingstrategie voor jouw merk in elkaar, inclusief gesmaakte KPI’s: strategisch onderbouwd, onderscheidend en klaar om vele jaren voor outstanding resultaten te zorgen.
Hebben we je interesse te pakken? Contacteer ons meteen voor een eerste kennismaking en een open gesprek.