Wat doen met je marketingbudgetten in crisistijden: 7 tips
Wanneer het economisch wat minder gaat in de wereld, ga je als bedrijf al je (vaste) kosten kritisch benaderen. Ook je marketingkosten. Herkenbaar? Wij geven je graag volgend advies.
Wanneer het economisch wat minder gaat in de wereld, ga je als bedrijf al je (vaste) kosten kritisch benaderen. Ook je marketingkosten. Herkenbaar? Wij geven je graag volgend advies.
Wanneer je je marketingbudgetten onder de loep neemt, en eraan denkt om erin te snoeien, is er een belangrijke wetenschap die wij je willen meegeven … Net zoals jij, zullen je concurrenten de neiging hebben om hun budgetten terug te schroeven. Het gevolg: ze hebben minder zichtbaarheid in de markt. Dat is voor jouw bedrijf net hét moment om het podium te nemen en moeiteloos van meer zichtbaarheid te genieten.
Onderzoek toont aan dat bedrijven die hun marketing schrappen, na 1 jaar al 16% omzet verliezen. Na 5 jaar loopt dat verlies gemiddeld op tot 58%. Bedrijven die hun marketinginspanningen significant verhogen in tijden van recessie zien hun omzet met meer dan 200% groeien. (Studie door Ogilvy – “This Too Shall Pass – Making an Impact in a Downturn”)
Voor je beslissingen neemt, is het heel belangrijk om te analyseren welke van je marketinginspanningen vandaag al renderen. Vraag dus zeker een gedetailleerde rapportage op bij je marketingteam of je marketingpartner.
Ten eerste is het belangrijk om je vooropgestelde plan niet zomaar blind te blijven uitvoeren. De economie, de markt en de gezondheid van jouw bedrijf evolueren, dus moeten je doelstellingen dat ook doen. Het heeft weinig zin om doelen te behouden, als deze niet haalbaar zijn in de huidige situatie.
Behoud je huidige budgetten zeker tot het einde van de voorziene periode (bv. tot het einde van het jaar). Ga dus niet halsoverkop alles bijsturen in je budgetten. Bekijk na het einde van die periode de invulling van je huidige budget en ga hierin schuiven in de plaats van terug te schroeven of bij te voegen.
Bij Expliciet vertrekken we steeds vanuit deze vijf ambities:
Denk dus nog eens goed na over wat je wil bereiken en hoeveel gewicht je hieraan geeft in je budget.
In economisch moeilijke tijden raden we klanten vaak aan om in te zetten op sales op korte termijn. Zit met je marketingbureau aan tafel en bespreek hoe je je sales op korte termijn kan boosten. Bijvoorbeeld aan de hand van promoties, giveaways of joint ventures, …
Er zijn veel manieren waarop marketing jouw sales op korte termijn kan boosten. Een hechte samenwerking tussen je marketing- en salesteam is dus cruciaal.
Kijk of en welke salesfunnel er vandaag is. Ga na welke touchpoints er zijn, of er te veel of te weinig zijn, en welke punten je bedrijf veel tijd of moeite kosten.
Zet je bijvoorbeeld nog niet in op remarketing? Dan is dit zeker het overwegen waard! Zo kan je mensen die al interesse toonden in jouw product moeiteloos begeleiden tot de effectieve aankoop ervan.
In financieel onzekere tijden, hebben mensen de neiging om aankopen uit te stellen. Valt je verkoop stil? Dan raden we aan om urgentie te creëeren rond je product of dienst. Overtuig je potentiële klanten dus dat ze jouw product of dienst nu nodig hebben.
Wanneer de nood het hoogste is, raden we aan om je bestaande klanten te benaderen om potentiële leads aan te reiken en hen hiervoor te belonen. Als klanten een heel goede ervaring hebben gehad met jouw product of dienst, zullen ze waarschijnlijk wel bereid zijn om jou te helpen wanneer het nodig is. Met deze methode stel je je kwetsbaar op, maar het is een heel goedkope en makkelijke vorm van marketing.